Pitch je concurrenten eruit met deze 5 tips
Vandaag ga ik richting Business and Beers in Den Bosch voor– zoals ze het zelf omschrijven – ’n verrekkes interessante pitchworkshop. Ik kijk er naar uit om nieuwe dingen te leren én andere mensen in actie te zien. Daar leer je namelijk ook ontzettend veel van. Ik heb de afgelopen jaren al veel gepitcht en zal dat als ondernemer de komende jaren ook nog heel veel gaan doen. Speciaal voor vandaag heb ik een lijstje samengesteld met mijn top 5 tips voor het geven van een goede pitch. Hopelijk kan ik vanavond nog wat nieuwe tips toevoegen! Wat voor tips mogen er volgens jou niet ontbreken in dit lijstje? Ik vind het erg leuk om jullie tips te lezen, deel ze met me in de comments!
- Neem het publiek mee in jouw verhaal, toon meer dan je feitenlijstje.
Ik ben van mening dat mensen graag zaken doen met mensen. Dat betekent dat je als ondernemer goed moet laten zien wat jouw drijft en waar je voor staat. De mensen die jij zoekt zijn namelijk de klanten die jouw gedachtegang delen of hetzelfde doel nastreven. Een potentiële klant zoekt niet alleen een goed product, maar ook naar een prettig en betrouwbaar persoon om zaken mee te doen.
Hoe zorg je ervoor dat jouw publiek volgt wat je wilt vertellen? Door ze mee te nemen in jouw verhaal. Waarom doe je wat je doet en hoe doe je dat? Verdiep je eens in storytelling om te kijken hoe je jouw pitch persoonlijker en verhalender kunt maken. Hoe scherper jij jouw verhaal hebt, hoe gemakkelijker jij je onderscheidt van de concurrentie! - Probeer niet te snel (en) te veel te vertellen
Bij een pitch geldt de stelregel less is more. Probeer in een pitch van 2 minuten dan ook geen verhaal van 4 minuten te stoppen. Beperk je tot de kern van het verhaal zodat je ontspannen kunt vertellen waarom mensen voor jou moeten kiezen. Een leuk middel om variatie aan de te brengen in je pitch is door simpelweg een stilte in te lassen. Gun mensen even de tijd om na te denken over wat je hebt gezegd: wat je zegt is immers belangrijk. Daarnaast kun je een moment van stilte ook gebruiken om spanning op te bouwen, je bouwt dan bijvoorbeeld een soort teaser in. - Pas je pitch aan op je publiek
Het kan verleidelijk zijn om altijd en overal dezelfde pitch te gebruiken. Ik kan je echter aanraden om een soort basispitch op te zetten en daaromheen een flexibel schil te bedenken dat past bij jouw diverse soorten klanten. Speel op andere behoeftes in en haal andere voorbeelden aan. De beste pitch voor een informele netwerkborrel is waarschijnlijk een hele andere dan die voor een evenement. En de pitch voor een accountmanager is wellicht anders dan die voor de directeur.
Hoe vaker je jouw pitch oefent, hoe beter hij gaat passen als een fijne jas. En hoe fijn is het dan als hij soms dat ene colbertje is en de andere keer een mooie blouse, perfect passend bij de gelegenheid. Pitchen is echt een vaardigheid, dus oefening baart kunst 😉 - Vergeet je doel niet
Het is vaak niet realistisch om te denken dat je met één pitch je einddoel bereikt, bijvoorbeeld het ondertekenen van een contract om een jaar samen te werken. Stel daarom een concreet doel dat je zou willen bereiken met je pitch. Wat zou je op dit moment kunnen bereiken bij de persoon aan de andere kant van de tafel of het podium? Denk dan aan een doel zoals het maken van een afspraak om verder te praten. Houd daar in je pitch dus ook rekening mee: sommige dingen zijn relevant voor nu, andere dingen komen beter later aan bod. - Heb er plezier in
Pitchen is spannend, dat is voor bijna iedereen zo. Zie het echter als een mooie kans om mensen te vertellen over datgene wat jou nou echt gelukkig maakt. Want als het goed is, is het onderwerp van jouw pitch precies dát wat jij het allerleukste vindt om te doen. En als dat zo is, dan straal je dat ook uit. En dat betekent drie pluspunten voor jou door je positieve, enthousiaste uitstraling!
Vind jij het lastig om de perfecte pitch te bedenken? Of wil je graag eens oefenen en feedback ontvangen? Ik denk graag met je mee. Neem gerust eens contact op om te kijken hoe ik je kan helpen.
Wist je dat ik ook de Young Bam Marketeer of the Year award heb gewonnen door een pitch te geven vanuit het Buurman & Buurman gevoel? Ik vertel je er graag meer over!