call me: +31616366361
mail me: info@milouarts.nl

Wat weet jij van marketingtaal? Test je kennis met deze 30 marketingtermen en afkortingen! – Deel 1

Wat weet jij van marketingtaal? Test je kennis met deze 30 marketingtermen en afkortingen! – Deel 1

Iedere branche herkent het wel: de grote hoeveelheid vakjargon en afkortingen die gebruikt worden. Dat is wanneer we het hebben over marketing en communicatie niet anders. Word jij ook zenuwachtig als je collega vertelt dat ze ‘nieuwe artikelen gaat toevoegen in een CMS waarbij ze een originele CTA heeft bedacht en dat ze daarnaast premium inventory wil inzetten om een zo hoog mogelijke CTR te behalen’? Of ga jij er als marketeer onbewust van uit dat deze termen common sense zijn voor al je collega’s?

In deze blog een overzicht van de eerste 15 termen en afkortingen die je tegenkomt op de marketingafdeling. Wellicht kom je wat termen tegen die je nog niet kende en dan ben ik blij dat ik je vandaag geholpen heb om wat nieuws te leren. Ken je ze allemaal? Besef dan dat dit niet voor iedereen zo is en let er eens op als je in vakjargon tegen je niet-marketingcollega’s praat. Begrijpt iedereen wel écht wat je bedoelt? Anders is dat het perfecte moment om een minicursus marketingtaal te geven of even over te stappen op ABN😉. Klaar met deel 1? Bekijk dan deel 2 met de laatst 15 termen!

#1 A/B testing (ook wel Split Testing)

Dit betekent dat je twee verschillende varianten van een advertentie of webpagina maakt en gaat kijken welke versie de beste resultaten geeft. Door A/B testing kun je advertenties maken die steeds beter zijn toegespitst op de doelgroep.

#2 Adblock

Je kunt na het downloaden van een Adblocker instellen in je webbrowser dat je geen reclame wilt zien tijdens het internetten. Mensen die dit hebben ingesteld zien dus geen advertenties.    

#3 AdSense

Met AdSense van Google kun je als website of blogeigenaar extra geld verdienen door relevante advertenties van andere partijen te tonen. Deze advertenties worden ingekocht via Adwords en de eigenaar van de website verdient geld per weergave van een advertentie.

#4 AdWords

Met behulp van Google Adwords kun je als bedrijf adverteren in de zoekresultaten van Google.
Dit is handig, want de advertenties die getoond worden zijn gerelateerd aan een zoekopdracht in Google. De advertentie wordt dus getoond aan iemand die daadwerkelijk op zoek is naar jouw product.    

#5 Affiliate marketing

Een website promoot producten van een adverteerder en ontvangt hiervoor als beloning een commissie wanneer een product verkocht wordt. Een voorbeeld: Blogger Henri promoot een product en linkt daarbij door naar website X. Zodra een klant afkomstig van Henri’s Blog bij website X wat gekocht heeft, dan krijgt Henri daar een vergoeding (commissie) voor.

#6 AIDA

Het AIDA model beschrijft de verschillende fases die een klant doorloopt in het aankoopproces van een product. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. In iedere fase focus je op andere middelen om de klant te binden.

#7 API: Application Programming Interface

Een API is een basis waarop computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren. Een API dient een verzoek in om informatie uit een bepaalde applicatie te halen en deze te gebruiken in een andere. Je kunt zo dus applicaties in elkaar of in een website integreren. Denk bijvoorbeeld aan een contactformulier op de website dat wordt gelinkt aan een CRM systeem waardoor iemand die het formulier invult automatisch wordt opgenomen in het klantenbestand.  

#8 Backlinks

Backlinks zijn verwijzingen naar jouw website, vanaf andere websites.  Google gebruikt het aantal en de kwaliteit van backlinks ook om te bepalen hoe relevant een webpagina is en hoe hoog de positie moet zijn in de zoekresultaten van Google.  Veel backlinks van relevante en toonaangevende websites, zorgt voor een hoger resultaat in Google.

#9 Branded Content

Branded Content is veel terug te vinden op blogs en in video’s. De uiting is vaak informatief of entertainend van aard en wordt op subtiele wijze gelinkt aan een adverteerder. Denk bijvoorbeeld aan een kookprogramma waarbij een bepaald merk product gebruikt wordt of een Youtuber die tijdens het vloggen vertelt over de camera die hij gebruikt. Degene die de content maakt (dus de blogger of youtuber) krijgt een vergoeding voor het vermelden of vernoemen van het merk.
Branded content werkt vaak goed omdat het door veel mensen niet bewust herkent wordt als reclame.

#10 CMS

Een CMS – of content management systeem – is een applicatie waarmee je de inhoud van je website beheerd. In een CMS upload je bijvoorbeeld de afbeeldingen, artikelen en teksten op een webpagina.  Een bekend CMS systeem is WordPress.

#10 Conversie

De actie die je wilt dat een bezoeker aan jouw website doet. De twee meest voorkomende acties zijn een bestelling voltooien en een contactformulier of offerteaanvraag invullen. Een conversie kan een aankoop zijn, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn!

#11 Conversiepercentage (ook wel conversie ratio)

Dit staat voor de hoeveelheid afgeronde acties op de website t.a.v. het totale aantal bezoekers.
Een voorbeeld van het conversiepercentage voor een webshop: het totaal aantal bestellingen : het totaal aantal websitebezoeken * 100%.

#12 CPA: Cost Per Action

CPA betekent Cost Per Action en wordt gebruikt wanneer je de afspraak maakt dat de adverteerder betaalt wanneer een vooraf gedefinieerde conversie is behaald.

#13 CPC: Cost Per Click & CPM : Cost Per Mille

CPC staat voor Cost Per Click. Met CPC worden de kosten bedoeld die berekend worden als iemand klikt op één van de advertenties die je hebt lopen. Het komt ook vaak voor dat je als adverteerder betaalt per 1000 impressies op een advertentie, dat noem je Cost per Mille, oftewel CPM

#14 CSS: Cascading Style Sheets

CSS is een programmeertaal waarin staat hoe een website eruit ziet. CSS bevat informatie over de presentatie van de website zoals de gebruikte lettertypen, kleuren etc. Je kunt HTML zien als het skelet van een website is en CSS als de aankleding ervan.

#15 CTA: Call-to-Action

Met een CTA, ook wel Call-To-Action, moedig je websitebezoekers aan om een bepaalde actie te ondernemen op de site. Bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het bezoeken van een bepaalde pagina of het downloaden van iets. Een CTA kan een tekstlink zijn, maar ook een afbeelding of een knop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *