Online Marketingtrends voor 2020

Online Marketingtrends voor 2020

online marketingtrends 2020 beïnvloedt door data

Blijf jij ook graag up-to-date? Ik wel, daarom struin ik regelmatig het internet af naar interessante trends en ontwikkelingen. Veel (marketing)bedrijven hebben uitgebreide overzichten gemaakt waarin ze de trends voor 2020 benoemen. Wil jij in een keer helemaal bij zijn? In deze blog vat ik de belangrijkste trends samen van de bedrijven die het best vindbaar waren op de term ‘Online Marketingtrends 2020’. In dit geval zeg ik autoriteit door goede vindbaarheid! Welke trend heeft de meeste impact op jouw werk?

#1 Artificial Intelligence (AI), Machine learning en automatisering

bron: Frankwatching,

Je ontkomt er niet aan, de impact van automatisering, AI en machine learning loopt als een rode draad door bijna alle andere ontwikkelingen heen. Automatisering, AI en machine learning hebben nu al delen van het werk dat we voorheen verrichten overbodig gemaakt. Door alle nieuwe technologie zijn we als marketeers al in staat snellere en betere beslissingen te nemen. Interessant is het effect van deze technologieën op bijvoorbeeld personalisatie, nu is dat vaak nog een ingewikkelde klus, maar daar gaat de toekomst zeker verandering in brengen. Sundar Pichai (CEO Google) noemt AI niet voor niets mogelijk het meest belangrijke waar de mens ooit aan heeft gewerkt.

# 2 Voice Search: In gesprek met Siri, Homey en Alexa

bron: Frankwatching

Consumenten gebruiken meer dan ooit voice search om informatie te achterhalen. Voice assistants worden steeds populairder en dit zal in de toekomst voorlopig niet veranderen! Een aantal interessante feiten:

#3 Steeds meer bedrijven gebruiken social messaging apps

Bron: IMU

Waar het voorheen echt not done was om je zakelijke relaties te whatsappen en je klanten te benaderen via facebook messenger, zien we hier tegenwoordig een flinke omslag. Steeds meer bedrijven zetten dit soort applicaties in om direct contact te hebben met hun klanten. Waar gebruiken ze het voor? Denk aan het leggen van contact, het bieden van klantenservice, het uitnodigingen voor events en natuurlijk het stimuleren van verkoop.

#4 Personaliseer je communicatie

Bron: IMU

Hoeveel reclames zien we per dag? De schattingen lopen van 250-3000 per dag. Flinke aantallen als je het mij vraagt. Het is voor bedrijven dan ook steeds moeilijker om op te vallen. Consumenten zappen de programma’s weg terwijl advertenties worden uitgezonden en betalen muziekstreamingdiensten om advertenties te vermijden. Traditionele reclame wordt steeds minder effectief.  Wist je dat gepersonaliseerde e-mails zes keer meer resultaat opleveren, maar dat slechts 30% van de merken weet hoe ze dit effectief moeten inzetten? Maar liefst 74% van de consumenten vindt het frustrerend als ze blootgesteld worden aan advertenties en aanbiedingen die helemaal niet matchen met hun interesses.

#5 De BERT update van Google

bron: HappyLeads

In 2019 werd BERT aangekondigd door Google. De BERT-update wordt gezien als één van de meest belangrijkste Google updates ooit. Deze update speelt in op o.a. voice-search en het gebruik van longtail zoekwoorden en zorgt ervoor dat natuurlijk taalgebruik beter begrepen wordt. De BERT-update maakt unieke en gebruiksvriendelijke content nóg belangrijker dan voorheen. Zorg dat de content op je website een logische structuur heeft, de taal van je doelgroep spreekt en aansluit bij de verwachtingen van je websitebezoeker.

#6 Google beantwoord vragen zelf

bron: HappyLeads

Er zit een flinke stijging in het aantal ‘zero click’ zoekopdrachten. Dat betekent dat gebruikers het antwoord op hun vraag steeds vaker vinden zonder door te klikken in Google. Dat komt bijvoorbeeld door de featured snippets en de uitgebreidere bedrijfsvermeldingen. Zonde, want dat betekent minder traffic naar de sites die voorheen een antwoord op deze vragen boden. Hoe kun je toch goed zichtbaar blijven? Denk goed na over de intentie waarmee je klant zoekt en vertaal dit goed door in je content. Wil je hier meer over weten? Vraag het me gewoon eens!

#7 Ephemeral content is de nieuwe maatstaf

Bron: Fingerspitz.

De wat? Ja de kans dat je dat denkt is vrij groot! Ephemeral content is content die na een bepaalde tijd verdwijnt, zoals stories op Instagram. Deze vorm van content groeit, qua hoeveelheid, 15x sneller dan geplaatste content in de feed. Daarnaast gebruikt 98% van de mensen op Instagram de stories, waarvan 1/4e van de merken stories zelfs dagelijks gebruiken. Deze vorm van content vormt de nieuwe maatstaf. Zorg ervoor dat je de contentstrategie van een bedrijf aanpast op het inzetten van stories, en niet meer puur en alleen op het creëren van tijdlijn-posts.

#8 De waarde van content en storytelling

Bron: Fingerspitz.

De bezoeker verwacht dat de content steeds meer past bij hun historisch gedrag, persoonlijke data, gedrag op de website en de fase waarin ze zich begeven. Zodra de content niet relevant is, haakt een bezoeker steeds sneller af. Probeer in de huid van je ideale klant te duiken, en wat de problemen en behoeften van deze buyer persona zijn. Wat zijn nu de eerste content behoeften die deze persoon nodig heeft? Denk goed na over het verhaal dat je wilt vertellen en probeer creatief te zijn. Content gaat verder dan alleen tekst en afbeeldingen. Kun je misschien video gaan inzetten, een whitepaper, of een game? Denk out of the box.

#9 Influencermarketing verandert

bron: Stormachtig

De afgelopen jaren is influencermarketing een steeds belangrijker onderdeel geworden van de marketingmix. We zien nu dat influencermarketing verandert: bedrijven kozen eerst voor de grootste influencers in de markt, terwijl nu steeds meer focus komt te liggen op de kleinere influencers. Simpelweg omdat ze vaak een persoonlijkere band met hun volgers hebben en zo gemakkelijker en directer invloed kunnen uitoefenen op hun fans. Heb jij al eens bekeken wat influencers voor jouw merk kunnen betekenen?

#10 Chatbots aan het woord

bron: Stormachtig

Deze trend ligt dicht tegen die van de social messaging apps, maar vind ik toch de moeite om los te benoemen. De meeste grote websites hebben al chatbots of medewerkers die via een chatfunctie hulp bieden. De voordelen van een chatbot zijn tijdwinst, klanttevredenheid en efficiëntie. Zodra de vraag niet meer beantwoord kan worden door een chatbot leid je ze richting een medewerker. Een handige tool dus om klanten snel extra service te kunnen bieden!

En, wat vind jij van de trends voor 2020 op het vlak van online marketing? Ik vind het zelf heel interessant om te zien hoe we AI in de toekomst kunnen gebruiken om personalisatie te automatiseren, dat zou marketing veel effectiever en relevanter kunnen maken.  Daarnaast blijft het een leuke uitdaging om zo origineel mogelijke content te maken! Wil je eens verder praten over de trends voor 2020 en de impact op jouw bedrijf? Bel me dan eens via 06-16366361

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *